Omfang
Denne kunde lisensavtalen (CLA), heretter referert til som "Avtalen", regulerer det kontraktuelle forholdet mellom Lisensgiver og Lisensinnehaver vedrørende levering av programvare for bruk via internett, Software-as-a-Service (SaaS), heretter referert til som “Tjeneste”. Avtalen er en integrert del av det kontraktuelle forholdet og gjelder kjøp av abonnementer og bruk av Tjenestene levert av Lisens giver eller dets datterselskaper. Avtalen blir bindende og trer i kraft når noen innen Lisensinnehavers organisasjon får tilgang til eller bruker Tjenesten, eller når en Kontrakt er signert eller akseptert. Denne Avtalen erstatter alle tidligere vilkår og avtaler relatert til Tjenestene. Hver part bekrefter at de gyldig har inngått denne Avtalen og har den juridiske myndigheten til å gjøre det.
Ved å bruke Tjenesten, godtar Lisensinnehaver å være bundet av vilkårene og betingelsene i denne Avtalen. Lisensinnehaver anerkjenner at manglende overholdelse av vilkårene i Avtalen, kan føre til oppsigelse av Avtalen og suspensjon eller lukking av Tjenesten uten forvarsel. Hvis Lisensinnehaver ikke oppfyller noen bestemmelser i denne CLA eller sluttbrukerlisensavtalen (EULA), har Lisensgiver rett til å avslutte denne Avtalen med umiddelbar virkning.
1 Lisens og ansvar
1.1 Lisens og ikrafttredelse
Med forbehold om denne lisensen, gir Lisensgiver herved Lisensinnehaver en ikke-eksklusiv, ikke-underlisensierbar, ikke-overførbar, ikke-overførbar rett til å få tilgang til og bruke Tjenestene utelukkende for Lisensgivers forretningsformål. Ved å abonnere på, få tilgang til, bruke, bekrefter Lisensinnehaver at denne Avtalen er lest, forstått og akseptert.
Lisensinnehaver kan ikke overdra eller overføre Lisensen, helt eller delvis, uten Lisensgivers godkjennelse. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, fusjoner, fisjoner, omorganiseringer, konkurs, endring av kontroll, uten forhåndsskriftlig godkjennelse fra Lisensgiver. Enhver overføring av Lisensinnehavers lisens krever skriftlig varsel og aksept, og Lisensinnehaver må oppfylle forpliktelsene som er angitt i den opprinnelige avtalen. Lisensgiver kan overdra denne avtalen til hvilken som helst av sine tilknyttede selskaper eller ved fusjon, omorganisering, salg av alle eller vesentlig alle eiendeler, endring av kontroll eller drift av loven.
Med mindre annet er angitt i en aktuell bestillingsform eller dokumentasjon, kjøpes Tjenester og tilgang til kundedata som abonnementer for varigheten (abonnementsperiode) som er angitt i avtalen eller på den aktuelle nettbaserte kjøpsportalen.
Lisensinnehaver anerkjenner at kjøpene ikke er betinget av levering av fremtidig funksjonalitet eller funksjoner, eller avhengig av muntlige eller skriftlige offentlige kommentarer fra Lisensgiver angående fremtidig funksjonalitet eller funksjoner.
Lisensinnehavers tilknyttede selskaper kan også motta tjenester under avtalen mellom Lisensgiver og Lisensinnehaver. I slike tilfeller er Lisensinnehaver ansvarlig for å sikre at de tilknyttede selskapene overholder avtalens vilkår. Lisensinnehavers tilknyttede selskaper kan utføre uavhengige bestillingsskjemaer som er underlagt de samme vilkårene som den opprinnelige avtalen. Hvis et tilknyttet selskap til Lisensinnehaver signerer et uavhengig bestillingsskjema med Lisensgiver, utgjør det en egen og uavhengig ny avtale mellom Lisensgiver og Lisensinnehavers tilknyttede selskap. Eventuelle handlinger eller forpliktelser som oppstår fra en avtale med et tilknyttet selskap til Lisensinnehaver, vil ikke påvirke gyldigheten av avtalen mellom Lisensgiver og Lisensinnehaver eller avtaler inngått mellom Lisensgiver og andre av Lisensinnehavers tilknyttede selskaper.
Lisensen skal være gyldig så lenge lisensavgift og de løpende abonnementsbetalingene er betalt i samsvar med denne avtalen. Lisensgiver er forpliktet til å levere tjenesten bare for den forhåndsbetalte perioden.
1.2 Delt ansvar
1.2.1 Partenes delt ansvar
Når man får tilgang til og bruker tjenesten, er det viktig å gjenkjenne og følge prinsippet om delt ansvar. Som leverandør av tjenesten er Lisensgiver forpliktet til å sikre tjenestens sikkerhet, pålitelighet og tilgjengelighet som definert i denne avtalen. Men, Lisensinnehaver spiller også en viktig rolle i å opprettholde et sikkert og pålitelig miljø. Det er Lisensinnehavers ansvar å bruke tjenesten i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og avtalen, og å unngå aktiviteter som kan kompromittere tjenestens integritet eller krenke andres rettigheter. Hvis Lisensgiver trenger å aktivere eventuelle beredskaps- eller nødplaner, er Lisensinnehaver forpliktet til å hjelpe Lisensgiver med å implementere eventuelle kriseløsninger som kan påvirke Lisensinnehaver, hvis nødvendig. Ved å omfavne delt ansvar kan begge parter fremme et samarbeidsmiljø der både Lisensgiver og Lisensinnehaver aktivt bidrar til tjenestens samlede sikkerhet og suksess.
1.2.2 Uavhengige entreprenører
Partene er uavhengige entreprenører, og denne avtalen oppretter ikke et agentur, partnerskap, fellesforetak, arbeidsforhold eller franchise-forhold. Ingen av partene har makten til å binde den andre eller pådra seg forpliktelser på den andre partens vegne uten den andre partens forhåndsskriftlige samtykke.
1.2.3 Lisensgivers ansvar
Lisensgiver er ansvarlig for å sikre at tjenesten leveres i samsvar med denne avtalen, tjenestenivåkravene (SLA) og i samsvar med gjeldende lover og forskrifter som regulerer Lisensgivers tilveiebringelse av tjenesten. Lisensgiver vil opprettholde alle nødvendige tillatelser, lisenser og konsesjoner nødvendig for å levere tjenesten. Hvis Lisensgiver får vite om en tredjeparts krav eller er kjent med en faktisk eller potensiell rettstvist som kan påvirke tjenesten, vil Lisensgiver varsle Lisensinnehaver snarest mulig.
1.2.4 Ansvar for bruk av tjenesten og kundedata
Lisensinnehaver skal være eneansvarlig for all bruk av tjenesten og for at dens brukeres overholdelse av denne avtalen. Dette inkluderer alle brukerhandlinger, brukeradministrasjon, og tilgang eller integrasjoner av tredjeparter og integrerte tredjepartstjenester, på en måte som er beskrevet i denne avtalen. Lisensinnehaver anerkjenner at alt innhold av kundedata, inkludert tekst, informasjon, meldinger og andre materialer innsendt av lisensinnehaver, dets brukere, eller andre på deres vegne, er lisensinnehavers eneansvar. Dette ansvaret strekker seg også til konfigurasjoner, innstillinger og bruk av økonomiske og personlige data i samsvar med lokale lover og forskrifter. Lisensgiver er ikke ansvarlig for å gi juridisk råd, så lisensinnehaver bør undersøke enhver løsning foreslått av lisensgiver før implementering. Lisensinnehaver er ansvarlig for integriteten og kvaliteten på kundedata og for måten kundedata har blitt ervervet, samt lisensinnehavers bruk av kundedata innenfor tjenestene og samspillet med enhver applikasjon ikke levert av lisensgiver, som brukes sammen med tjenesten eller dets innhold.
1.2.5 Ansvar for brukeres bestillinger av kjøp i appen
Sluttbrukere skal ha de passende rettighetene tildelt av lisensinnehaver for å bruke tjenesten. Administrasjonen og ansvaret for sluttbrukere ligger hos lisensinnehaver. Lisensinnehaver er ansvarlig for alle bestillinger foretatt av dets sluttbrukere for eventuelle tjenester, tredjepartstjenester eller konsulenttjenester fra lisensgiver eller enhver annen tredjepart. Dette kan resultere i at lisensinnehaver blir forpliktet/bundet til tjenesten for en bestemt periode i fremtiden.
1.2.6 Lisensinnehavers eget formål
Lisensinnehaver er alene ansvarlig for å evaluere nøyaktigheten og egnetheten av tjenestene og enhver informasjon generert av dem for egne formål. Lisensgiver er ikke ansvarlig for å sikre at tjenestene, eller noen del derav, oppfyller lisensinnehavers krav til juridisk overholdelse.
Ved tilgang til funksjonalitet i tjenesten, hvor tjenesten ikke har blitt underlagt en overlevering eller annen test ved mottak, er lisensinnehaver forpliktet til å grundig undersøke tjenesten umiddelbart, inkludert å fastslå om den er fri for mangler. Hvis lisensinnehaver identifiserer mangler, skal lisensinnehaver umiddelbart, og senest innen ti (10) dager, rapportere dette skriftlig til lisensgiver. Rapporten bør beskrive mangelen og dens betydning for lisensinnehaver i forhold til lisensgiver. Hvis denne rapporten inkluderer skreddersydd funksjonalitet, og lisensgiver ikke umiddelbart og senest seksti (60) arbeidsdager etter mottak av klagen begynner å rette vesentlige mangler, har lisensinnehaver rett til å avbryte avtalen. Alle kostnader forbundet med skreddersydd utvikling i disse situasjonene, skal ikke refunderes.
1.2.7 Lisensinnehavers ansvar for tilgangskontroll
Lisensinnehaver er ansvarlig for å sikre sine egne innloggingsopplysninger og opprettholde konfidensialiteten til kontoinformasjonen. Dette inkluderer å sikre konfidensialiteten og sikkerheten til alle brukerinnloggingsopplysninger, tredjeparts brukeropplysninger, API-konto-IDer, passord og tilgang til tjenesten. Lisensinnehaver vil bli holdt ansvarlig for eventuell misbruk av brukernavn og passord. Uavhengig av om misbruket utføres av lisensinnehaver, brukere eller tredjeparter som har kommet i besittelse av lisensinnehavers eller brukers innloggingsopplysninger. Lisensinnehaver skal gjøre en kommersielt rimelig innsats for å forhindre uautorisert tilgang til eller bruk av tjenestene og umiddelbart varsle lisensgiver ved eventuell slik uautorisert tilgang eller bruk. Det er lisensinnehavers ansvar å konfigurere tjenesten riktig når det gjelder tilgangskontroll og brukerrettigheter for alle sluttbrukere, inkludert tilgang til moduler, kundedata og personopplysninger. Lisensgiver oppfordrer lisensinnehaver til å implementere flerfaktorautentisering for økt sikkerhet. Lisensgiver oppfordrer sterkt lisensinnehaver til å utnytte alle valgfrie sikkerhetsfunksjoner som er tilgjengelige. Der lisensgiver gjør bruk av sikkerhetsfunksjoner valgfri, vil lisensinnehaver bære ansvaret for eventuelle konsekvenser som følge av å ikke bruke disse funksjonene.
1.2.8 IT-utstyr ("Spesifikasjoner")
Lisensinnehaver er ansvarlig for å anskaffe og vedlikeholde all datamaskinvare, programvare, kommunikasjon og kontorutstyr som kreves for å få tilgang til og benytte tjenestene. Lisensgiver bærer ikke ansvar for noen nedgang i tjenestens ytelse på grunn av lisensinnehavers IT-utstyr eller internettforbindelse. Disse faktorene kan påvirke brukeropplevelsen ved bruk av tjenesten. I tillegg er lisensinnehaver ansvarlig for å dekke alle tilknyttede utgifter knyttet til tredjeparts tilgang.
1.2.9 Ansvar for tredjeparter
Lisensinnehaver er forpliktet til å følge alle relevante tjenestevilkår pålagt av tredjepartsleverandører som brukes i forbindelse med tjenestene. Lisensgiver forbeholder seg retten til å suspendere enhver tredjepartstjeneste som, etter lisensgivers mening, utgjør en trussel mot sikkerheten, integriteten, eller tilgjengeligheten av lisensgivers tjeneste.
1.2.10 Forsikring
Lisensinnehaver bør ha forsikring som dekker forretningsmessige tap for egen virksomhet og tap som et resultat av bruk av enhver tredjepartstjeneste for lisensinnehaver.
2 Begrensninger
Uten å begrense det foregående, samtykker lisensinnehaver uttrykkelig i å ikke gjøre følgende med hensyn til tjenestene:
2.1.1 Bruksbegrensning
Lisensinnehaver er forbudt å bruke eller tillate andre å bruke tjenestene (inkludert all kundedata) på en måte som ikke er uttrykkelig godkjent i denne avtalen.
2.1.2 Distribusjonsbegrensning
Lisensinnehaver er strengt forbudt å direkte eller indirekte underlisensiere, sette ut arbeid, videreselge, leie ut, lease, overføre, tildele eller kommersielt utnytte tjenesten, eller gjøre den tilgjengelig for en tredjepart.
2.1.3 Begrensning mot uautorisert tilgang
Lisensinnehaver er strengt forbudt å forsøke å få uautorisert tilgang til tjenestene eller tilknyttede systemer.
2.1.4 Testbegrensninger
Lisensinnehaver er strengt forbudt å skanne og/eller teste tjenestens sårbarhet, bryte, deaktivere, omgå, fjerne, eller skade noen autentiserings- eller sikkerhetstiltak, eller engasjere seg i aktiviteter som legger en urimelig eller uforholdsmessig stor belastning på infrastrukturen til tjenestene.
2.1.5 Begrensninger ved registrering av personopplysninger
Lisensinnehaver har ikke lov til å bruke frie tekstfelt innen tjenesten til å lagre personopplysninger, med mindre feltet eksplisitt ber om personopplysninger, som et fornavn eller etternavn. Videre bør ikke kredittkortdetaljer, skatteidentifikatorer og bankkontodetaljer lagres i frie tekstfelt innen tjenesten.
2.1.6 Begrensninger ved omvendt konstruksjon
Lisensinnehaver er strengt forbudt å engasjere seg i noen form for omvendt konstruksjon, redigering, kopiering, modifisering, reproduksjon, dekompilering, demontering, rekonstruksjon, eller forsøk på å oppdage kildekoden, objektkoden, den underliggende strukturen, ideene, kunnskapen, eller algoritmene, dokumentasjon eller data tilknyttet tjenestene. Dette forbudet strekker seg også til bruk av roboter, edderkopper, nettsteder søk eller gjenfinningsmekanismer, eller enhver manuell eller automatisk enhet eller prosess som har til hensikt å hente, indeksere, datautvinne eller på noen måte reprodusere eller omgå navigasjonsstrukturen eller presentasjonen av tjenestene. Lisensinnehaver har ikke lov til å bruke tilgangen til tjenesten for å skape avledede verker basert på tjenestene eller underliggende programvare, eller bruke eller få tilgang til tjenesten for å utvikle et produkt eller en tjeneste som konkurrerer med tjenestene levert av lisensgiver. Denne restriksjonen omfatter også engasjement i konkurranseanalyse, benchmarking, eller bistå andre i å lage lignende kildekode eller strukturelle rammer som tjenestene.
3 Tjenesten
3.1 Levering av tjenesten
3.1.1 Krav for levering av tjenesten (“Lisensgivers rett til kundedata”)
Som vederlag for bruk av tjenestene, gir lisensinnehaver herved lisensgiver, dets datterselskaper, tilknyttede selskaper, designater, etterfølgere og cessionarer retten til å benytte kundedata for å levere tjenestene og relaterte tjenester til lisensinnehaver. Når lisensinnehaver legger inn eller laster opp kundedata i tjenesten, påtar ikke lisensgiver seg eierskap til disse dataene. Lisensinnehaver gir imidlertid lisensgiver retten til å bruke, kopiere, overføre, lagre, analysere og ta sikkerhetskopi av all data, inkludert persondata, som sendes inn gjennom tjenesten. Disse rettighetene er gitt for å muliggjøre lisensinnehavers bruk av tjenesten, la lisensgiver forbedre, utvikle og beskytte tjenesten, skape nye tjenester, kommunisere med lisensinnehaver angående abonnementet, sende informasjon som lisensgiver mener kan være av interesse basert på markedsføringspreferanser. Hvis ingenting annet er avtalt, samtykker lisensinnehaver i å bli oppført på lisensgivers referanseliste og gir lisensgiver retten til å benytte lisensinnehavers merkenavn til generelle markedsføringsformål.
3.1.2 SLA
Lisensgiver garanterer en oppetid på nitti-ni komma fem prosent (99,5 %) per måned per tjuefire (24) timer. Primærperiode er definert som kl. 8:00 til 16:00 (GMT +1), dager for tjenesteytelse og helger (unntatt: langfredag, påskedag, julaften, første juledag, andre juledag og nyttårsdag). Oppetiden er definert som tilgjengeligheten til å logge seg på applikasjonen. Tilgjengeligheten av tjenesten måles på ytterporten til lisensgivers ruter mot internett.
Lisensgiver vil gjøre tjenestene tilgjengelige for lisensinnehaver i henhold til denne avtalen og bruke kommersielt rimelige tiltak for å gjøre tjenestene tilgjengelige deretter. Den garanterte oppetiden gjelder ikke for følgende:
(i) planlagt vedlikehold som ikke er inkludert i beregningen av tilgjengelighet. Antakelsen om nedetid i forhold til vedlikehold er lørdager kl. 18:00 til søndager kl. 06:00 CET, og varsles en uke i forveien hvis det utføres.
(ii) annet vedlikehold som oppstår som følge av plutselige endringer i markedet, som krever rask respons utenfor normale vedlikeholdsvinduer og bidrar til å sikre konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet av tjenesten. Lisensinnehaver vil bli varslet så snart informasjon om dette er tilgjengelig.
(iii) enhver utilgjengelighet forårsaket av forhold utenfor lisensgivers rimelige kontroll, inkludert, men ikke begrenset til, statlig handling, flom, brann, jordskjelv, borgerlig uro, terrorhandling, streik eller annet arbeidsproblem (annet enn ett som involverer lisensgiveransatte), problemer eller saker relatert til telekommunikasjonsleverandører, internettleverandørens svikt eller forsinkelse, tjenestenektangrep og resultater fra noen av lisensinnehavers applikasjoner, tillegg tjenester, utstyr eller annen teknologi,
(iv) enhver utilgjengelighet som oppstår under lisensgivers nødvedlikehold (vedlikehold som er nødvendig for å opprettholde integriteten eller driften av tjenesten), uavhengig av varselet gitt av lisensgiver,
(v) enhver utilgjengelighet som varer mindre enn ti (10) minutter sammenhengende utilgjengelighet i varighet,
(vi) enhver utilgjengelighet som følge av tjenester som er identifisert som alfa, beta, ikke generelt tilgjengelige, eldre versjoner, versjoner som ikke lenger støttes, begrenset utgivelse, utviklervisning eller andre lignende tjenester som tilbys av lisensgiver.
3.1.3 Sanksjoner
Det vil være et mulig krav om erstatning fra 0,5 % av den månedlige lisensavgiften for hver 0,5 % nedetid som overstiger den garanterte nitti-ni komma fem prosent (99,5 %) per måned. Erstatningen er satt til maksimalt tre prosent (3 %). Bare primærperioden blir sanksjonert, og tid som overstiger primærperioden defineres som sekundærperiode, som er inkludert i garantien for oppetid, men er ikke underlagt sanksjoner. Mangel på tilgjengelighet måles fra tidspunktet for varsling gitt av lisensinnehaver om manglende tilgjengelighet til støtteavdelingen til lisensgiver.
3.1.4 API
Lisensgiver gir lisensinnehaver retten til å benytte API for å importere eller trekke ut kundedata til/fra tjenesten. Dette krever at lisensinnehaver aksepterer lisensgivers API-avtale. Lisensinnehaver påtar seg fullt ansvar for all API-bruk og tilgang gitt til tredjepart. Dette ansvaret inkluderer vurdering av risikoer knyttet til deling av kundedata via API med tredjeparter og avslutning av API-tilgang når det er nødvendig. Bruk av API skal overholde alle gjeldende lover, forskrifter og enkeltpersoners rettigheter, inkludert personvernrettigheter og immaterielle rettigheter (IPR). Lisensgiver påtar seg intet ansvar for integriteten til kundedata importert eller trukket ut til/fra tjenesten.
Lisensgiver forbeholder seg retten til å fakturere lisensinnehaver for både abonnementsavgiften og API-bruk (forbruksbaserte elementer). Lisensgiver forbeholder seg retten til å fakturere eventuelle tilleggsgebyrer som følge av lisensinnehavers bruk av tredjepartstjenester og applikasjoner som lisensgiver anser som konkurrenter til lisensgivers egne produkter og tjenester. Lisensgiver kan suspendere API-bruk for slike tredjepartstjenester uten forvarsel. Uautorisert bruk av API kan resultere i øyeblikkelig suspensjon eller avslutning av tjenesten.
3.1.5 Nettlesere
Tjenesten er tilgjengelig på alle nettleserplattformer. Imidlertid kan ikke lisensgiver garantere at all funksjonalitet vil fungere som tiltenkt på tvers av alle versjoner av forskjellige nettlesere, spesielt etter nettleseroppgraderinger.
3.1.6 Appbutikker
Visse tjenester, som mobilapper, er tilgjengelige gjennom tredjepartsleverandører eller markedsplasser som Appleⓒ eller Googleⓒ appbutikker. Disse tredjepartsleverandørene kan ha ytterligere vilkår som er gjeldende. Ethvert tredjepartstilbud bør betraktes som en uavhengig tjeneste, adskilt fra tilbudene levert av lisensgiver. Lisensinnehaver bør være klar over at en tredjepartsleverandør kan pålegge ekstra gebyrer.
3.1.7 Invitasjoner til bruk av tjenesten
Alle sluttbrukere som får tilgang til tjenesten, enten de er lisensinnehavers personell eller faste eller tidsbegrensede eksterne brukere, defineres som inviterte brukere. Det er obligatorisk for alle inviterte brukere å akseptere denne avtalen (CLA og EULA). Inviterte brukeres ansvar er skissert i denne avtalen.
3.1.8 Bruk av underbehandlere
Lisensgiver bruker underbehandlere for levering av tjenesten. Listen over underbehandlere er offentlig tilgjengelig. Lisensgiver skal ha rett til å velge og endre underbehandlere når som helst for å sikre konfidensialiteten, integriteten og tilgjengeligheten av tjenesten, samt forbedre ytelsen og kostnadene ved under-tjenester.
3.1.9 Avvikling av tjeneste eller funksjonalitet
Lisensgiver forbeholder seg retten til å avvikle enhver tjeneste eller funksjonalitet innenfor tjenesten, eller dens tilgjengelighet på et spesifikt marked, ved å gi seks (6) måneders forvarsel. Etter avviklingsdatoen for den aktuelle tjenesten skal lisensinnehaver opphøre med å bruke tjenesten eller den berørte funksjonaliteten. Ingen ytterligere krav mot lisensgiver vil bli underholdt av lisensinnehaver.
4 Abonnement, Varighet og Avslutning
4.1 Varighet av Avtalen
Avtalen trer i kraft den datoen lisensinnehaver først aksepterer den og forblir i kraft til alle abonnementer i henhold til den har blitt avsluttet. Abonnementsperioden for denne avtalen er tolv (12) måneder med mindre noe annet er avtalt i en separat kontrakt. Betalingsperioden begynner ved starten av den første perioden. I løpet av en abonnementsperiode kan det legges til ytterligere abonnementer til gjeldende priser, forholdsmessig for den delen av den abonnementsperioden som gjenstår på tidspunktet abonnementene blir lagt til. Alle tillegg av abonnementer vil avslutte samme dato som de underliggende abonnementene. Med mindre annet er spesifisert, vil abonnementsperioden automatisk fornyes for ytterligere tolv (12) måneder, med mindre lisensinnehaver gir skriftlig varsel minst tre (3) måneder før slutten av den relevante abonnementsperioden.
4.2 Abonnementsavgifter, Utgifter og Betalinger
4.2.1 Indekseringsreguleringer
Abonnementsavgiftene for Tjenestene vil være gjenstand for årlig prisøkning i begynnelsen av hvert kalenderår med et beløp tilsvarende økningen i detaljhandelsprisindeksen (hovedindeksen) i landet hvor Lisensinnehaver er lokalisert (eller enhver annen indeks som erstatter det foregående), med den opprinnelige referanseindeksverdien som er indeksverdien for måneden der Avtalen trådte i kraft, men med et minimum på tre (3) prosent. Uavhengig av det ovenstående kan Lisensgiver endre abonnementsavgiftene i samsvar med endringsklausulen i denne Avtalen.
4.2.2 Sen betaling og gebyrer (Påminnelser)
Hvis Lisensinnehaver unnlater å foreta rettidige betalinger, har Lisensgiver rett til å pålegge gebyrer i samsvar med lokale lover. Denne prosessen begynner med betalingsmislighold og kan involvere påminnelsesgebyrer, renteavgifter (standardrente pluss tillegg prosentpoeng hvis aktuelt), gebyrer for papirpåminnelser og vennlige gebyrer. For å bestemme den gjeldende rentesatsen på forfalte betalinger, vennligst se på regjeringens nettsted.
4.2.3 Forhandlere som faktureringspartnere
Vilkårene for fakturering kan avvike når Lisensinnehaver blir fakturert av forhandlere av Tjenesten.
4.3 Oppsigelse eller stans av tjeneste
4.3.1 Oppsigelse av Lisensinnehaver
Lisensinnehaver kan si opp Avtalen i samsvar med seksjonen Varighet av Avtalen. Lisensgiver vil ikke gi refusjon for forhåndsbetalte gebyrer eller ubrukte abonnementsavgifter, og Lisensinnehaver vil umiddelbart betale alle ubetalte avgifter som forfaller ved slutten av abonnementsperioden. Vær oppmerksom på at forhandleres vilkår kan avvike fra Lisensgivers.
Ved vesentlig brudd på Avtalen av Lisensgiver, har Lisensinnehaver rett til å si opp denne Avtalen med øyeblikkelig virkning. Lisensinnehaver skal gi skriftlig melding om bruddet til Lisensgiver, spesifisere bruddets natur og gi en rimelig periode for Lisensgiver til å rette opp bruddet, med mindre bruddet er av slik vesentlig karakter at umiddelbar oppsigelse er berettiget.
4.3.2 Oppsigelse eller stans av Lisensgiver
Lisensgiver har muligheten til å si opp abonnementsperioden når som helst ved å gi Lisensinnehaver tre (3) måneders skriftlig varsel på forhånd. Tredjeparts brukere kan sies opp når som helst, med eller uten varsel. Lisensgiver kan si opp eller stanse abonnementet eller tilgangen til all eller del av kundedata umiddelbart hvis noe av følgende skjer:
Oppsigelse eller stans som følge av manglende betaling
For å opprettholde tilgang til tjenestene, skal Lisensinnehaver gjøre rettidige betalinger i henhold til de avtalte prisene. Lisensinnehaver bør sikre at Lisensgiver har korrekt betalingsinformasjon for å unngå forsinkede eller tapte betalinger. Manglende betaling vil i alle tilfeller bli ansett som et brudd på denne Avtalen. Hvis Lisensinnehaver ikke betaler i henhold til vilkårene i denne Avtalen, vil tjenesten umiddelbart bli stanset uten varsel. Ved stans på grunn av manglende betaling, kan tjenesten gjenåpnes når Lisensinnehaver betaler alle utestående fakturaer, sammen med et ekstra håndteringsgebyr, og tre (3) måneder av lisensavgiften på forhånd. Håndteringsgebyret er et gebyr som er fastsatt etter Lisensgivers vurdering for å dekke kostnadene forbundet med å behandle og håndtere manglende betalingsbrudd. Håndteringsgebyret er ikke refunderbart, og Lisensinnehaver er pålagt å betale det sammen med den utestående fakturaen. Lisensgiver forbeholder seg retten til å endre håndteringsgebyret når som helst. Hvis Lisensinnehaver bestrider håndteringsgebyret eller stengingen av tjenesten på grunn av manglende betaling, vil Lisensgiver vurdere klagen og svare innen en rimelig periode.
Oppsigelse eller stans som følge av avtalebrudd
Lisensgiver har rett til å stanse Lisensinnehavers eller noen av dens sluttbrukeres tilgang til en eller alle tjenester uten forvarsel hvis tjenesten brukes på en måte som bryter gjeldende lover, forskrifter eller vilkårene i denne Avtalen.
Oppsigelse eller stans som følge av skadelig aktivitet
Lisensgiver kan stanse tjenesten hvis Lisensgiver bestemmer at Lisensinnehaver driver med skadelig aktivitet som beskrevet i denne Avtalen. Hvis tjenestene brukes ulovlig eller unormalt, sikkerhetsbrudd eller omstendigheter som indikerer misbruk av personopplysninger og/eller konfidensiell informasjon, kan Lisensgiver stanse Lisensinnehavers tilgang til tjenestene uten Lisensinnehavers samtykke. Lisensinnehaver vil motta en melding om stans av tilgangen fra Lisensgiver. I tilfeller der umiddelbar stans er nødvendig på grunn av tvingende grunner eller for å beskytte personopplysninger, vil Lisensinnehaver bli varslet så snart som mulig etter at stansen er gjennomført. Denne klausulen begrenser ikke Lisensgivers rett til å si opp av saklig grunn, hvis Lisensinnehavers handlinger eller potensielle handlinger har en negativ innvirkning på Lisensgiver eller enheter. Lisensgiver kan vurdere og slette enhver kundedata eller kundemateriale som bryter denne Avtalen uten varsel.
Oppsigelse eller stans av gratis tjenester
Lisensgiver kan stanse, begrense eller avslutte alle gratis tjenester av en hvilken som helst grunn når som helst uten varsel. Lisensgiver kan si opp Lisensinnehavers abonnement på de gratis tjenestene på grunn av inaktivitet og slette all kundedata uten varsel.
Oppsigelse eller stans som følge av konkurs eller insolvens
Lisensgiver kan stanse tjenesten hvis Lisensinnehaver blir insolvent, går inn i likvidasjon, blir gjenstand for en konkursbegjæring, får en bobestyrer eller forvalter utnevnt over noen av sine eiendeler, blir insolvent eller inngår en avtale med kreditorer, eller opplever en lignende insolvensbegivenhet i enhver jurisdiksjon.
Lisensinnehaver skal ha ansvaret for å informere enhver organisasjon som kan faktureres gjennom Lisensinnehaver om enhver effekt av oppsigelse eller stans.
4.4 Virkning av oppsigelse, betalinger, eksport av data
4.4.1 Juridisk grunnlag for behandling av kundedata etter oppsigelse
Ved oppsigelse av denne Avtalen skal Lisensinnehaver umiddelbart opphøre med å få tilgang til eller bruke Tjenestene, inkludert alle kundedata. Når denne Avtalen opphører, er Lisensgivers juridiske grunnlag for behandling av kundedata ikke lenger gyldig, og Lisensgiver kan slette kundedata, med mindre obligatoriske lovbestemmelser krever at Lisensgiver fortsetter å lagre kundedata. Tidsrammen for sletting av kundedata kan variere avhengig av hvilken tjeneste Lisensinnehaver abonnerer på og den gjeldende backup-syklusen. Etter oppsigelsen har Lisensgiver ingen forpliktelse overfor Lisensinnehaver med hensyn til å vedlikeholde, levere, gi tilgang til eller lagre kundedata, og kan etter eget skjønn slette all kundedata permanent. Det er Lisensinnehavers ansvar å lagre regnskapsdata i samsvar med lokale lover og forskrifter. Lisensgiver er ikke ansvarlig for å lagre regnskapsdata utover oppsigelsesperioden. Klausuler i Avtalen vedrørende eierskap, konfidensialitet, fraskrivelser, avtale om juridiske tvister, skadesløsholdelse og ansvar vil overleve utløp eller oppsigelse av denne Avtalen.
4.4.2 Utestående betalinger
Fra den effektive datoen for enhver oppsigelse skal Lisensinnehaver umiddelbart betale alle utestående avgifter, inkludert beløp som dekker den gjenværende delen av den opprinnelige abonnementsperioden eller eventuelle tilleggsbetingelser, etter behov. Under ingen omstendigheter skal en oppsigelse av saklig grunn frita Lisensinnehaver for plikten til å betale avgifter som skal betales til Lisensgiver under denne Avtalen for resten av den opprinnelige perioden. Ingen refusjon skyldes Lisensinnehaver hvis abonnementsperioden opphører i samsvar med denne Avtalen.
4.4.3 Betalinger i oppsigelsesperioden
Ved oppsigelse av Avtalen forplikter Lisensinnehaver seg til å betale for lisenser som tilsvarer en normal periode i oppsigelsesperioden. Prisen for denne perioden vil være basert på gjennomsnittsprisen for lisensen over de siste tolv (12) månedene av avtaleperioden. Eventuelle nedgraderinger gjort innen de siste tre (3) månedene før oppsigelse vil ikke påvirke prisen i oppsigelsesperioden.
Videre, ved oppsigelse av Avtalen, forplikter Lisensinnehaver seg til å betale for forbruksartikler, som volumet av kvitteringer, som tilsvarer en normal periode i oppsigelsesperioden, hvis volumet er lavere etter oppsigelsesvarselet. Prisen for denne perioden vil være basert på et estimert volum som tilsvarer gjennomsnittet av de siste tolv (12) månedene av avtaleperioden. Eventuelle nedgraderinger gjort innen de siste 3 månedene før oppsigelse vil ikke påvirke prisen i oppsigelsesperioden.
4.4.4 Eksport av data
Tjenestene kan inkludere selvbetjent funksjonalitet for dataeksport for spesifikke kundedata. Lisensinnehaver har muligheten til å eksportere kundedata uavhengig eller be om hjelp fra Lisensgiver eller en av dens partnere. Lisensgiver vil bestemme format, tid og metode for dataretur. Det spesifikke formatet, tiden og metoden kan variere avhengig av tjenesten. Lisensgiver tilbyr oppsigelsesbistand i en maksimal periode på nitti (90) dager etter oppsigelse av denne Avtalen. Lisensgiver vil belaste sine standardpriser for enhver assistanse relatert til dataeksport eller retur av kundedata. Alternativt, for å unngå dataeksport, kan Lisensinnehaver velge å fortsette å abonnere på en nedgradert lisens og lagring.
4.4.5 Konkurs
Lisensgiver har ingen juridiske krav til å lagre kundedata utover den forhåndsbetalte abonnementsperioden. Tilgang til tjenesten vil bare være tilgjengelig i løpet av den forhåndsbetalte perioden. For å få tilgang til tjenesten etter den forhåndsbetalte perioden, kan en konkursbobestyrer kjøpe slik tilgang til fastsatte priser. Alle henvendelser angående tilgang til tjenesten skal godkjennes skriftlig av bobestyrer.
5 Kundeservice
5.1 Tilgjengelighet
Lisensgiver vil bruke kommersielt rimelige anstrengelser for å tilby brukerstøtte til Lisensinnehaver for Tjenestene gjennom sine kundeservicetilbud. Brukerstøtte kan, etter Lisensgivers eget skjønn, inkludere in-app, internett, chat, e-post og telefon. Hvis Lisensinnehaver betaler et abonnementsgebyr til Lisensgiver for Tjenesten, er disse tilbudene tilgjengelige uten ekstra kostnad.
For EU-kunder er menneskelig e-post tilgjengelige på hverdager mellom kl. 09.00 og 16.00 (GMT +1)
Alle hverdager gjelder unntatt: Skjærtorsdag, Langfredag, 2. påskedag, Kristi himmelfartsdag, 2. pinsedag, Julaften, 1. juledag, 2. juledag, Nyttårsaften og 1. nyttårsdag.
Lisensgiver garanterer ikke noen spesifikk responstid, men forsøker å svare på henvendelser innen en virkedag, selv om svarene generelt er raskere.
Lisensgiver vil, etter eget skjønn, klassifisere alle saker rapportert av Lisensinnehaver i forskjellige støttenivåer basert på deres alvorlighetsgrad eller innvirkning på tjenestetilgjengelighet. Lisensgiver kan velge å tildele hvert støttenivå en tilknyttet responstid, som indikerer den forventede tidsrammen innen hvilken Lisensgiver vil svare på det rapporterte problemet. Lisensgiver vil gjøre rimelige anstrengelser for å adressere kritiske problemer umiddelbart.
5.2 API-støtte
Lisensgiver vil gjøre tilgjengelig omfattende og oppdatert dokumentasjon for API, inkludert men ikke begrenset til tekniske spesifikasjoner, integreringsveiledninger, bruks eksempler og eventuelle relevante kodeeksempler. Dokumentasjonen vil hjelpe Lisensinnehaver med å forstå
Lisensinnehaver vil ha tilgang til støttekanaler levert av Lisensgiver for API-relaterte henvendelser, problemer og tilbakemeldinger. De tilgjengelige støttekanalene kan inkludere e-post, online billettsystemer, dedikerte støtteportaler eller fellesskapsfora. Bistand i form av å hjelpe Lisensinnehaver eller tredjepart med å bygge og integrere slike tjenester vil bli betraktet som konsulenttjenester og vil bli fakturert deretter. Lisensinnehaver forplikter seg til å gi nøyaktig og detaljert informasjon når de rapporterer problemer for å lette effektiv feilsøking og løsning. Lisensinnehaver skal følge eventuelle retningslinjer eller prosesser spesifisert av Lisensgiver når de søker støtte.
Lisensgiver forventer at Lisensinnehaver eller tredjeparts enheter besitter den nødvendige tekniske ekspertise og ressurser for effektivt å skape og integrere tredjepartstjenester ved bruk av Lisensgivers API. Imidlertid er det viktig å anerkjenne at ansvaret for å utvikle og integrere tredjepartstjenester ved bruk av API ligger hos Lisensinnehaver eller enhver involvert tredjepart.
5.3 Begrensninger
Telefonstøtte som overstiger ti (10) minutters varighet betraktes generelt som opplæring. Dette gjelder, men er ikke begrenset til, samtaler som avbrytes eller gjenopptas på et senere tidspunkt. Lisensgiver forbeholder seg retten til å fakturere eventuell tid som brukes utover dette. Lisensgiver kan også henvise Lisensinnehavers bruker til webinarer/opplæringskurs eller til å kontakte Lisensgivers avdeling for profesjonelle tjenester for å be om et pristilbud.
Følgende faller ikke under 'gratis støtte':
Konsulenttjenester med råd om og assistanse med igangsetting av standard funksjonalitet.
Introduksjon og opplæring av nye systemadministratorer, inkludert støtte til nye systemadministratorer som ikke har mottatt introduksjon og opplæring.
Hvis Lisensinnehavers bruk av Tjenesten er en del av et tilbud fra en regnskapsfører, skal alle henvendelser om regnskapsspørsmål rettes til regnskapsføreren.
Med mindre det uttrykkelig er angitt i Avtalen eller enhver Arbeidsbeskrivelse, skal Kundeservice ikke ha noen forpliktelse til å støtte noen tilpasset utviklet funksjonalitet, selv om denne funksjonaliteten er tilpasset av representanter fra Lisensgivers avdeling for profesjonelle tjenester.
Lisensgiver kan begrense Lisensinnehaver fra alle eller noen av tjenestene fra Lisensgivers kundeserviceavdeling, hvis det blir fastslått etter rimelig skjønn at Lisensinnehaver eller noen av Lisensinnehavers brukere; handler eller har handlet på en måte som resulterer i eller har resultert i misbruk eller misbrukt kundeservice eller noen av dens representanter.
6 Tredjepartstjenester
Visse funksjoner og funksjonaliteter innenfor Tjenestene, etter Lisensgivers skjønn, kan inkludere eller på annen måte også tillate Lisensinnehaver og andre brukere å samhandle med, få tilgang til og/eller benytte kompatible tredjepartstjenester, produkter, data, teknologi, nettsteder og innhold (referert til som "tredjepartstjenester") gjennom og innenfor Tjenesten. Tjenesten kan inkludere funksjoner designet for å samhandle med andre tredjepartstjenester. Følgende betingelser gjelder for disse tredjepartstjenestene:
6.1 Tredjepartstjenester og Kompatibilitet
Ved å gi tilgang til og dele Kundedata gjennom Lisensgivers API, anerkjenner og godtar Lisensinnehaver at tredjepartsleverandører gis tilgang til dataene. Lisensinnehaver forstår at Lisensgiver ikke leverer noen aspekt av tredjepartstjenestene og har ikke ansvar for drift, tilpasninger, utvikling, nøyaktighet, støtte, eller vedlikehold av slike tredjepartstjenester. Lisensgiver er heller ikke ansvarlig for eventuelle kompatibilitetsproblemer, feil, bugs, tap av forretninger eller annet økonomisk tap som kan oppstå som et resultat av å bruke Tjenestene eller tredjepartstjeneste, eller eventuelle oppdateringer eller oppgraderinger knyttet til dem.
6.2 Tilgjengelighet for Tredjepartstjenester
Lisensgiver kan ikke garantere fortsatt tilgjengelighet av Kundedata overført gjennom tredjepartsleverandører. Lisensgiver forbeholder seg retten til å avslutte støtte for datatransfer uten å gi refusjon, kreditt eller kompensasjon til Lisensinnehaver eller noen tredjepart. Dette kan skje hvis, uten begrensning, tredjepartsleverandøren slutter å gjøre tredjepartstjenesten tilgjengelig for samhandling med Tjenesten på en måte som er akseptabel for Lisensgiver. Lisensgiver skal ha myndighet til å suspendere enhver tredjepartsleverandørs overføring av Kundedata gjennom Lisensgivers API av hvilken som helst grunn.
6.3 Beskrivelser av Tredjepartstjenester
Lisensgiver eller tredjeparter kan tilby tredjepartstjenester, implementering og konsulenttjenester, gjennom en Markedsplass eller andre midler. Eventuelle beskrivelser av disse tredjepartstjenestene som leveres av Lisensgiver, og eventuelle tilknyttede lenker, hentes fra de respektive tredjepartsleverandørene. Disse tredjepartsleverandørene er alene ansvarlige for nøyaktigheten og gyldigheten av de representasjonene som er gjort i disse beskrivelsene.
6.4 Tredjeparters vilkår og betingelser
Tredjepartstjenester er underlagt vilkårene og personvernerklæringene fastsatt av de respektive tredjepartsleverandørene. Disse vilkårene og betingelsene skisserer viktige elementer om hvordan tredjepartsleverandøren håndterer og beskytter Lisensinnehavers Kundedata når de bruker tredjepartstjenestene. Eventuelle kjøp av tredjepartsprodukter eller -tjenester, samt enhver utveksling av data mellom Lisensinnehaver og enhver tredjepartsleverandør, er det eneste ansvaret til Lisensinnehaver og den aktuelle tredjepartsleverandøren. Det er Lisensinnehavers ansvar å nøye gjennomgå og overholde vilkårene for tredjepartstjenestene, inkludert eventuelle bindinger. Lisensinnehaver er også ansvarlig for å kontrollere tilgangen til Tjenesten for brukerne og innholdet av Kundedata de kan få tilgang til i enhver tredjepartstjeneste eller Tjenesten. Dette inkluderer også tilgang til å utføre ytterligere kjøp i appen i tredjepartstjenesten eller betalinger for slike. Ved å akseptere tredjepartsvilkårene og koble Tjenesten til tredjepartstjenester, kan personopplysninger brukes for å opprette og opprettholde tilkoblingen. Lisensgiver vil håndtere personopplysninger mottatt gjennom denne tilkoblingen i samsvar med sin egen Personvernerklæring og Data Protection Agreement (DPA), og overføring av personopplysninger til tredjepartsleverandøren vil være underlagt tilsvarende avtaler.
Standard Forretningsatferd
Lisensinnehaver anerkjenner og godtar at brudd på prinsippene og bestemmelsene som er inneholdt i Standard Forretningsatferd kan føre til opphør av denne Avtalen av Lisensgiver, basert på alvorlighetsgraden av bruddet, som skissert i Standard Forretningsatferd.
7 Personvern og Konfidensialitet
7.1 Sikkerhetstiltak og Databehandleravtale (DPA)
Lisensinnehavers rett til personvern er av største viktighet for Lisensgiver. Ved å akseptere denne Avtalen, samtykker også Lisensinnehaver til Lisensgivers Personvernerklæring, Databehandleravtale (DPA) og bruk av underbehandlere. Partene er enige om at bestemmelsene i Databehandleravtalen (DPA) styrer behandlingen av personopplysninger i forbindelse med denne Avtalen og bruk av underbehandlere. Som angitt i Databehandleravtalen (DPA) vil Lisensgiver opprettholde passende administrative, fysiske og tekniske sikkerhetstiltak for beskyttelse av sikkerheten, konfidensialiteten og integriteten av personopplysninger som sendes til Tjenesten som Kundedata. Disse tiltakene inkluderer å forhindre uautorisert tilgang, bruk eller offentliggjøring av slike personopplysninger.
7.2 Konfidensialitet
Konfidensiell informasjon fra Lisensgiver inkluderer, men er ikke begrenset til, prisinformasjon og bestillingsformer, vilkårene i denne Avtalen, Personvernerklæring, Databehandleravtale (DPA) eller andre separate kontrakter mellom partene. Lisensinnehavers konfidensielle informasjon inkluderer inntasting av Kundedata i Tjenesten. Hver parts konfidensielle informasjon inkluderer forretnings- og markedsføringsplaner, teknologi og teknisk informasjon, produktplaner og design, og forretningsprosesser avslørt av enten part.
Men, Konfidensiell informasjon skal ikke inkludere informasjon som (a) er i offentlig eie uten feil av den mottakende part; (b) allerede var kjent for den mottakende part, uten restriksjoner, før avsløring fra den avslørende part; (c) ble korrekt avslørt til den mottakende part, uten restriksjoner, av en annen person med juridisk autoritet til å gjøre det; eller (d) er uavhengig utviklet av den mottakende part uten bruk av eller referanse til den avslørende parts konfidensielle informasjon.
Hver part samtykker til å bruke den andres konfidensielle informasjon kun i samsvar med denne Avtalen. Parten skal ikke avsløre, direkte eller indirekte, noen Konfidensiell informasjon til en tredjepart uten den andre partens skriftlige forhåndssamtykke, med unntak av det som ellers er tillatt under denne Avtalen. Imidlertid kan begge parter avsløre Konfidensiell informasjon til sine ansatte, ledere, direktører, advokater, revisorer, økonomiske rådgivere, og andre representanter når det er nødvendig. Disse individene må være juridisk forpliktet til å opprettholde konfidensialitet på en måte som er konsistent med forpliktelsene angitt i denne Avtalen. Ved påkrevd avsløring i henhold til loven, skal den mottakende part gi rimelig forhåndsvarsel til den andre parten, i den grad det er juridisk tillatt, før tilgang til eller avsløring av den Konfidensielle informasjonen.
Ingen av partene skal avsløre vilkårene i Avtalen til noen tredjepart, bortsett fra når de konfidensielt avslører slike vilkår til faktiske eller potensielle parter involvert i en oppkjøp eller lignende transaksjon, utelukkende for formålet med den foreslåtte transaksjonen, forutsatt at en slik part er underlagt skriftlige ikke-offentliggjøringsforpliktelser og begrensninger på bruk som er minst like beskyttende som de som er angitt her. Hver part samtykker til å beskytte den Konfidensielle informasjonen fra uautorisert bruk, tilgang eller offentliggjøring ved å bruke minst den grad av omsorg den bruker for å beskytte sin tilsvarende sensitive informasjon, og i alle tilfeller ikke mindre enn en rimelig grad av omsorg. Hvis en av partene blir oppmerksom på brudd på konfidensialitetsforpliktelsene som er angitt i denne Avtalens vilkår, skal den umiddelbart varsle den andre parten skriftlig.
Konfidensialitet er en grunnleggende del av arbeidsavtalen eller engasjementsavtalen mellom Lisensgiver og dens personell. Personalet har individuelt signert en omfattende Akseptabel Brukspolitikk, som skisserer reglene som styrer bruken av all tilgjengelig data. Videre har personalet lest og anerkjent sin aksept av Lisensgivers Informasjonssikkerhetspolitikk.
Konfidensialitetsbestemmelser skal overleve oppsigelsen av denne Avtalen i en periode på tre (3) år. I løpet av denne perioden er partene forpliktet til å opprettholde konfidensialiteten til all informasjon som er avslørt eller innhentet i løpet av denne Avtalen, inkludert men ikke begrenset til forretningshemmeligheter, kundelister, og økonomisk informasjon. Uautorisert bruk eller offentliggjøring av slik Konfidensiell informasjon skal være et brudd på denne Avtalen og kan føre til rettslige skritt.
8 Ansvarsfraskrivelse
8.1 Ansvarsfraskrivelse
Tjenesten, inkludert all dens funksjonalitet, leveres "som den er", uten noen form for garanti, verken uttrykt, implisert eller lovfestet. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, egnethet for et bestemt formål, resultatene eller utfallet av bruken av Tjenesten, salgbarhet, uavbrutt drift, rettidighet, sikkerhet, frihet fra feil eller mangler, evnen til å korrigere eller forbedre feil, nøyaktighet av brukerdokumentasjon, begrensninger, forsinkelser, eller andre problemer innebygd i internett og elektronisk kommunikasjon, eller ikke-krenkelse, i den grad det er tillatt av gjeldende lov. Lisensgiver forbeholder seg retten til å endre funksjonaliteten innen Tjenesten når som helst.
Tjenester som tilbys gratis, inkludert innhold og Beta-tjenester, leveres også "som de er", uten noen garanti. Lisensgiver skal ikke ha noen forpliktelser eller ansvar av noe slag med hensyn til Tjenestene i den gratis prøveperioden. Lisensinnehaver erkjenner at enhver avslutning av lisensinnehavers tilgang til den gratis prøven eller gratis tjenester kan være uten forvarsel, og lisensinnehaver godtar at lisensgiver ikke vil være ansvarlig overfor lisensinnehaver eller en tredjepart for slik avslutning. Lisensinnehaver har ikke lov til å overføre tilpasninger gjort i den gratis prøveperioden til en Tjeneste som ville være en nedgradering fra den som dekkes av prøven. Hvis lisensinnehaver kjøper en Tjeneste som ville være en nedgradering fra den som dekkes av prøven, må lisensinnehaver eksportere Kundedata før slutten av prøveperioden, eller Kundedata vil bli permanent tapt. All Kundedata som er lagt inn, og eventuelle tilpasninger gjort av eller for lisensinnehaver i løpet av den gratis prøveperioden, vil bli permanent tapt med mindre lisensinnehaver kjøper et abonnement eller oppgraderer til samme nivå av Tjenester som de som dekkes av prøven, eller eksporterer Kundedata før slutten av prøveperioden.
Lisensinnehaver erkjenner at lisensgiver ikke er ansvarlig for integriteten til informasjon, inkludert Kundedata. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, fullstendighet, nøyaktighet, gyldighet, autorisasjon for bruk, ethvert tap, skade eller ansvar som følge av Kundedata, inkludert eventuelle feil i Kundedata, eller overføring eller bruk av Kundedata av eller på vegne av lisensinnehaver.
8.2 Ansvarsfraskrivelse for tredjepartstjenester og ansvar
Lisensgiver anbefaler ikke eller tar noe ansvar for tredjepartstjenester, inkludert enhver avhengighet av Kundedata overført til, eller gjennom, slike tredjepartstjenester. Lisensgiver frasier og utelukker enhver representasjon eller garanti angående kompatibiliteten til Tjenestene med en kombinasjon av tjenester som ikke leveres av Lisensgiver. Lisensgiver skal heller ikke være ansvarlig for evnen til tredjepartsleverandører til å overholde juridiske krav eller internasjonale personvernforskrifter.
8.3 Lisensinnehavers garantier
Lisensinnehaver representerer og garanterer overfor lisensgiver at den er en gyldig organisert enhet og besitter full makt og autoritet til å gi de rettighetene som dekkes av denne Avtalen. Lisensinnehaver garanterer videre at den vil overholde alle gjeldende lover ved bruk av Tjenestene, og at det ikke finnes utestående forpliktelser eller avtaler som er i konflikt med denne Avtalen. Videre garanterer lisensinnehaver at bruken av Tjenestene ikke krenker lisensinnehavers forpliktelser overfor tredjeparter. I tillegg garanterer lisensinnehaver at den har innhentet alle juridisk nødvendige samtykker og tillatelser fra sine sluttbrukere for innsending og behandling av personopplysninger gjennom Tjenestene før den overfører noen Kundedata til Tjenesten. Lisensinnehaver aksepterer det eneste ansvaret for, og erkjennelse av uavhengig dømmekraft ved valg og bruk av Kundedata og eventuelle resultater som oppnås derfra.
8.4 Begrensning av ansvar
Under ingen omstendigheter skal lisensgiver eller noen av dens tilknyttede selskaper være ansvarlig overfor lisensinnehaver eller en tredjepart for noen følgeskader, spesielle, indirekte, tilfeldige eller straffende skader av noe slag. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, tapte fortjenester eller inntekter, tapte data, forretningsavbrudd, kostnaden ved å skaffe erstatningsprodukter eller -tjenester, tap av forretningsomdømme eller goodwill, feil bruk av Tjenesten, selv om en part er blitt informert om muligheten for slike skader, eller hvis lisensgivers eller dets tilknyttede selskapers botemiddel ellers ikke oppfyller sitt vesentlige formål. Lisensgiver forbeholder seg retten, men ikke forpliktelsen, til å rette eventuelle potensielle feil i Tjenestene. Lisensinnehaver skal være økonomisk ansvarlig for eventuelt tilleggsarbeid som må utføres på grunn av mulige feil i Tjenestene, inkludert tilleggsarbeid av lisensinnehavers egne ansatte eller eksterne konsulenter.
Lisensinnehaver godtar å forsvare lisensgiver og dets tilknyttede selskaper mot eventuelle krav fra tredjeparter som hevder at kombinasjonen av en tredjepartstjeneste eller konfigurasjon som brukes sammen med Tjenestene, krenker eller misbruker slike tredjeparters immaterielle rettigheter eller involverer ulovlig bruk av Tjenesten. Imidlertid gjelder ikke forsvaret og skadeserstatningsforpliktelsene nevnt ovenfor hvis et krav mot lisensgiver oppstår fra lisensgivers brudd på denne Avtalen eller eventuelle gjeldende bestillingsskjemaer.
Under ingen omstendigheter skal det samlede ansvaret til hver part sammen med alle dets tilknyttede selskaper som følge av eller i forbindelse med denne Avtalen overstige det totale beløpet betalt av lisensinnehaver for Tjenestene som gir opphav til ansvaret i de tolv (12) månedene som forutsetter den første hendelsen som førte til ansvaret. Denne begrensningen gjelder ikke for lisensinnehavers og dets tilknyttede selskapers betalingsforpliktelser. Lisensinnehaver erkjenner at de betalte avgiftene reflekterer risikofordelingen som er fastsatt i denne Avtalen, og at lisensgiver ikke ville inngå denne Avtalen uten disse begrensningene på ansvar.
Force Majeure
Lisensgiver skal ikke holdes ansvarlig for noen forsinkelse eller svikt i å oppfylle forpliktelsene under denne Avtalen hvis en slik forsinkelse eller svikt skyldes en force majeure-hendelse. En force majeure-hendelse inkluderer handlinger fra Gud, krig, opptøyer, streiker, lockouts, naturkatastrofer, pandemier, terrorhandlinger, myndighetshandlinger, ordrer fra offentlige myndigheter og rettighetshavere, datavirus, hacking, DoS eller DDoS-angrep, spam eller annen unormal belastning på lisensgivers infrastruktur, og enhver annen hendelse som ligger utenfor partenes rimelige kontroll som bestemt av lokal lov. I tilfelle av en force majeure-hendelse, skal lisensgiver bruke alle rimelige tiltak for å minimere virkningen på utførelsen under denne Avtalen. Lisensgiver skal ta alle nødvendige skritt for å gjenoppta utførelsen av denne Avtalen så snart force majeure-hendelsen har opphørt. Enhver force majeure-hendelse fritar ikke noen av partene fra deres forpliktelser til denne Avtalen, men pliktene kan bli suspendert i den grad forholdene er relevante, og for varigheten av force majeure-hendelsen.
9 Eierskap til data
9.1 Immaterielle rettigheter
Lisensgivers handelsnavn, varemerker, servicemerker, titler og logoer, samt tilhørende goodwill, skal være Lisensgivers eksklusive eiendom og skal kun komme Lisensgiver til gode. Tjenestene er Lisensgivers eneste eiendom, og ingen rettigheter blir tildelt Lisensinnehaver bortsett fra som uttrykkelig fastsatt i denne Avtalen. Alle rettigheter som ikke uttrykkelig er tildelt Lisensinnehaver heri er derfor uttrykkelig forbeholdt av Lisensgiver. Dette inkluderer eierskap til Tjenestene, inkludert uten begrensning, all relatert programvare, maskinvare, produkter, prosesser, algoritmer, brukergrensesnitt, kunnskap, teknikker, design og alle relaterte materielle eller immaterielle tekniske materialer og informasjon. Lisensgiver beholder også alle opphavsrettigheter, patenter, varemerker, forretningshemmeligheter, databaser og andre immaterielle rettigheter (registrerte eller uregistrerte) relatert til eller inkorporert i Tjenestene, inkludert oppdateringer, forbedringer, modifikasjoner, forsterkninger og avledede verk. Lisensgiver kan bruke, modifisere og vise Systemdata, forutsatt at det ikke offentliggjøres eller distribueres på en måte som identifiserer Lisensinnehaver. I tillegg kan Lisensgiver bruke Kundedata på en anonymisert måte for maskinlæringsformål for å støtte spesifikke produktfunksjoner og funksjonalitet innen Tjenesten, som tillatt av denne Avtalen.
9.2 Avledet Data (Anonymisert Statistisk Data)
Ved å bruke Tjenesten gir Lisensinnehaver Lisensgiver retten til å generere Avledet Data gjennom aggregasjon. Lisensgiver har eksklusivt eierskap til slik Avledet Data, inkludert all tilhørende IPR. Når det er anonymisert, kan Lisensgiver bruke denne dataen for egne formål, som for eksempel å forbedre og tilby Tjenesten, utvikle nye tjenester eller produkter, identifisere forretningstrender og for andre formål. Det er viktig å merke seg at Avledet Data ikke inkluderer informasjon som kan identifisere Lisensinnehaver, Kundedata eller kunder.
9.3 Kildekode
Kildekoden, designet og andre komponenter av Tjenesten er Lisensgivers eksklusive eiendom, med fullt eierskap til IPR. Enhver tilpasning eller forbedring av Tjenestene for å møte Lisensinnehavers behov vil bli betraktet som arbeidet til Lisensgiver, og IPR skal forbli i Lisensgivers eierskap.
9.4 Eierskap til Kundedata
Lisensinnehaver beholder fullt eierskap til alle rettigheter, tittel og interesse i Kundedata. For å unngå tvil inkluderer ikke Kundedata Systemdata eller dashbord, rapportmal eller annen teknologi eller komponenter av Tjenestene opprettet, utviklet, brukt eller levert av Lisensgiver. Ved å akseptere denne Avtalen gir Lisensinnehaver Lisensgiver en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar, ikke-underlisensierbar, global, royalty-fri rett til å være vertskap for, kopiere, bruke, overføre og behandle Kundedata som nødvendig for levering av Tjenester og støtte under denne Avtalen. Lisensgiver kan samle inn informasjon om Lisensinnehaver og dens brukere innenfor den tillatte rammen av Avtalen. Slik informasjon kan bli aggregert og anonymisert, og delt med tredjeparter, forutsatt at den ikke inkluderer noen Kundedata eller personlig identifiserer brukere. All Kundedata som er lagt inn av Lisensinnehaver eller en tredjepart, forblir Lisensinnehavers eneste eiendom, og Lisensinnehaver beholder fullt eierskap til slik Kundedata. Hvis Lisensinnehaver er en regnskapsfører som får tilgang til en Tjeneste på vegne av sin kunde, ligger eierskapet til all Kundedata med den juridiske enheten som eier regnskapsinformasjonen; selskapsnummeret registrert innen Tjenesten. Det er uttrykkelig fastslått at under ingen omstendigheter blir Kundedata eiendommen til en regnskapsfører som representerer et annet registrert selskap.
9.5 Krav om krenkelse av IPR
Lisensgiver er ikke ansvarlig for krav om krenkelse av immaterielle rettigheter som er forårsaket av bruk av Tjenesten i kombinasjon med tjenester fra tredjeparter som ikke er levert av Lisensgiver, eller uautorisert modifikasjon av Tjenesten.
10 Gjeldende lov, rettssted og tvister
Denne avtalen skal styres av lovene i jurisdiksjonen spesifisert nedenfor uten hensyn til dens kollisjonslover. Eventuelle rettssaker, handlinger eller prosedyrer som oppstår fra eller er basert på denne avtalen og/eller endringsordrer forutsatt heri eller dermed skal utelukkende igangsettes i den samme jurisdiksjonen. Hver part underkaster seg ugjenkallelig den eksklusive jurisdiksjonen til slike domstoler i enhver slik sak, handling eller prosedyre. Tjeneste av prosess, stevning, varsel eller andre dokumenter pr. post til partens adresse oppgitt heri, skal være effektiv tjeneste av prosess for enhver sak, handling eller annen prosedyre ført i enhver slik domstol. Partene frafaller ugjenkallelig og betingelsesløst enhver innvending mot stedet for enhver sak, handling eller prosedyre i slike domstoler og samtykker i ikke å hevde at enhver sak, handling eller prosedyre ført i noen slik domstol er ført på et ubeleilig forum. Hvis lisensinnehaver er en registrert organisasjon (hovedkontor, konsernselskap) i USA, skal jurisdiksjonen for denne avtalen være statlige eller føderale domstoler beliggende i Delaware. Hvis lisensinnehaver er registrert i Danmark eller Sverige, skal jurisdiksjonen for denne avtalen være domstolene i København, Danmark, eller Stockholm, Sverige. I alle andre deler av verden skal jurisdiksjonen for denne avtalen være domstolene i Oslo, Norge, og norsk lov skal gjelde. Alle disse bestemmelsene skal gjelde uavhengig av eventuelle kollisjonslover. Uavhengig av det ovenstående, kan lisensgiver reise søksmål, handlinger eller prosedyrer i enhver annen domstol som ville ha jurisdiksjon hvis denne bestemmelsen ikke var inkorporert i avtalen, begrenset til søksmål, handlinger og prosedyrer på grunn av lisensinnehavers manglende betaling av lisensavgift eller andre kostnader belastet av lisensgiver under avtalen. Partene er enige om at hver enkelt kan reise krav mot den andre bare i partenes individuelle kapasitet, og ikke som en saksøker eller klassemedlem i noen antatt klasse eller representativ prosedyre.
Vedlegg A - Distribusjon av fakturaer
Dette vedlegget gjelder bare for lisensinnehaver hvis distribuerte fakturaer brukes som en del av tjenesten.
Databehandleravtale (Vedlegg)
Hva er en databehandleravtale?
Denne databehandleravtalen er et vedlegg til brukeravtalen som definerer hvordan Raw behandler og sikrer personopplysninger i systemet for Kunden. Avtalen er utformet i samsvar med den norske personopplysningsloven og GDPR for å sikre at personopplysninger og finansiell data håndteres lovlig og sikkert.
I denne avtalen er den "Registrerte" personen som opplysningene gjelder. "Behandlingsansvarlig" er Kunden, som er ansvarlig for dataene. "Databehandler" er Raw, som håndterer dataene på vegne av Kunden. Avtalen regulerer forholdet mellom Kunden og Raw.
Formål
Formålet med behandling av data er å levere Raws rapporterings- og analyseverktøy til Kunden og deres brukere, samt sikre effektiv håndtering og strukturering av finansielle data for rapporteringsformål.
Innsamling av informasjon
Raw kan samle inn og behandle følgende typer data:
- Finansielle data (hovedbok, salgsdata, timedata produksjonsdata, arbeidsordre)
- Kundedata, inkludert firmanavn, organisasjonsnummer, og kontaktinformasjon
- Navn og e-postadresser til brukere
- IP-adresser og annen teknisk informasjon nødvendig for systemtilgang
- Data som Kunden laster opp i systemet
Behandlingsansvarliges plikter og rettigheter
Behandlingsansvarlig bekrefter følgende:
- Behandlingsansvarlig har grunnlag for å dele og behandle data i samsvar med GDPR.
- Behandlingsansvarlig er ansvarlig for lovligheten av dataene som deles med Raw.
- Behandlingsansvarlig har informert relevante parter (registrerte) om hvordan dataene behandles.
- Behandlingsansvarlig skal overholde GDPR, inkludert håndtering av forespørsler om innsyn, retting eller sletting av data.
- Behandlingsansvarlig melder eventuelle brudd på datasikkerhet til Datatilsynet og varsler Raw ved behov.
Databehandlers plikter og rettigheter
Raw bekrefter følgende:
- Raw behandler data på vegne av Behandlingsansvarlig og har ikke eierskap til dataene.
- Raw implementerer nødvendige tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte data i samsvar med GDPR.
- Kun autorisert personell hos Raw har tilgang til Kundens data, og all behandling er konfidensiell.
- Raw bistår Kunden med revisjon og dokumentasjon relatert til GDPR, fakturert etter medgått tid.
- Raw varsler Kunden umiddelbart ved mistanke om sikkerhetsbrudd.
- Raw kan bruke anonymiserte data for forbedring av systemet, men aldri dele identifiserbar informasjon uten samtykke.
Utlevering av data
Raw benytter underleverandører (databehandlere) for å levere systemets funksjonalitet. Disse underleverandørene er underlagt avtaler som sikrer overholdelse av GDPR.
Ved bruk av leverandører utenfor EU/EØS sørger Raw for at nødvendige overføringsmekanismer, som standardavtalevilkår, er på plass.
Sletting av data
- Data slettes permanent etter 12 måneder etter Kundens oppsigelse, inkludert sikkerhetskopier etter 3 måneder.
- Kunden kan be om raskere sletting ved skriftlig forespørsel.
Endring av data
Dersom endring ikke er mulig i systemet, kan Kunden sende en skriftlig forespørsel til Raw. Av sikkerhetshensyn kan tidligere dataverdier oppbevares som backup i opptil 1 år.
Vi er regnskapsførere med lidenskap for data
Regnskap
Få tilgang til regnskapsdata fra regnskapssystemet som hovedbok, ordre og salgsdata.
Salg
Raw henter salgsdata fra ditt favoritt salgssystem og normaliserer så dataen blir lett å forstå og kan sammenlignes.
Timer
Kombiner time, regnskap og salgsdata i ett og samme system. Raw leverer til flere plattformer.
Betalinger
Raw henter informasjon om betalinger fra leverandører som Klarna og Vipps. Gjør avstemmingen til en breeze.
Valuta
Avstem og lag rapporter i en sømløs overgang mellom ulike valutaer.
Valuta
Avstem og lag rapporter i en sømløs overgang mellom ulike valutaer.